Det förtjusande mejlet jag missade
Det var en gång då jag bläddrade genom min mejlkorg och kollade om jag hade läst allt. Och...där fann jag det - det förtjusande mejlet som hade missat!
Avsändaren var kvinnliga entreprenören Tua Broderick som ville bidra till den kommande konferensen The Yes Day. Efter ett fikamöte visste jag att Tua var producent på Smartfilm - företaget som kommer bidra med effektivt visuellt berättande och göra en film för The Yes Day!
Förutom den generösa sponsringen pratade vi om innovation, jämställdhet inom filmbranschen och Tuas syn på framgång!

Innovation i filmbranschen...
Det händer förstås mycket i filmbranschen i fråga om teknik – men också inom det kreativa. Det är viktigt att hålla ett öga på utvecklingen, för att själv kunna använda landvinningarna på bästa sätt, för att utvecklas personligen, och fortsatt vara en intressant tillförare för mina kunder, kollegor och kontakter. Just nu är till exempel VR en stor grej och jag är med på resan framåt, genom att utforska olika aspekter i fråga om tillämpning, målgrupp och budskap, tillsammans med mina kollegor. Det är verkligen outforskad mark på så många sätt, och det vi lär oss blir viktiga lärdomar att ta med sig i våra andra projekt.
Ett mer jämställt perspektiv i filmbranschen...
Branschen har länge varit mycket tekniktung, vilket tidigare kanske inneburit att färre kvinnor varit intresserade. Så är det säkert i viss mån fortfarande, men utrustningen blir allt mindre viktig. I slutändan är det ändå berättandet som publiken fastnar för. Och där har hela branschen mycket att vinna på ett mer jämställt perspektiv. Allt blir så mycket intressantare om utgångspunkten för berättandet diversifieras.
Det där magiska när människor möts och samverkar...
För mig innebär samarbete nya möjligheter och en stor glädje. Det är fantastiskt så mycket vi kan åstadkomma tillsammans – det där magiska när människor möts och samverkar mot ett gemensamt mål. Och vi når så mycket längre när vi får med olika synvinklar i skapandet. Det tycker jag är riktigt härligt och något jag alltid vill hålla på med?
Tua Broderick jobbar som producent på Smartfilm - bolaget som ser till att budskapet når hela vägen fram till din målgrupp, genom rätt format i rätt kanaler. Allt från några sekunder till flera minuter.
